Friday 2 March 2012

kalau 'Aku' tak rindu kamu ?

aku sendiri xtau, aku sedih gle bila aku nampak dia untuk kali pertama, aku saaaaaaaaaaaaaangat3 xtau nak buat apa !Ya Allah, selama ni aku berdoa..
aku nak seseorang seperti dia wujud dalam hidup aku, tapi nape sekarang aku sedih weyh ?
dua dalam satu
aku nak jadi seseorang yang memiliki hati dia, tapi dalam mase sama cm blagak macho berlakon seperti cerdik pandai dan terer dalam bab beragama
CUKUP LAAA HIPOKRIT !
aku nagis bukan pasal aku gembira, tapi sebab aku takut dengan ujian Allah ni
pernah xselama ni aku pikir, aku nak seseorang yang bertudung labuh, berjubah, berakhlak setinggi Saidatina Khatijah dan Humairah Aishah tapi aku hidup penuh dengan permintaan yang kosong
apa permintaan kosong ?
sedarlah Ibnu Rawan, Allah pertemukan kamu bukan untuk persembahkan cinta kepada dia
tapi pada AKU, TUHAN YANG MENCIPTA
hidup aku rasa tenggelam, jauh saaaangat aku dah menyelam, makin aku gapai makin aku kedalam
siapa yang mampu tolong aku ketika aku terbenam ?

aku cintakan kamu bukan kerana kamu cintakan aku
tapi aku cintakan kamu kerana kamu cinta aku
kalau mampu kamu paham apa itu 'indah' bagi gembira aku

mengapa mesti aku ?



Syauqatulwardah, Cinta dari syurga
Syauqah.2

 
Tarian jarinya kehabisan langkah. Puas dikerah enjin otaknya supaya bekerja, namun hampa. Setiap kali berbicara tentang cinta, Rashid seakan raja walaupun dirinya sedar,dia adalah hamba yang masih tercari-cari cinta sejati.
                Rashid menutup semula diarinya, saat itu juga barulah dirinya merasakan keletihan. Jam tepat menunjukan pukul 1 petang, halwa panas benar-benar mencapai puncaknya. Angin yang biasanya sesekali menyapa seperti enggan untuk bertiup, hanya kipas syiling usang yang setia menemaninya meredakan sedikit udara yang dirasakan seperti membakar setiap benda di dalam biliknya.
                Rashid menatap kulit hadapan diarinya itu; Diari Aku Seekor Lebah. Masih lagi segar tulisan itu, kali pertama dia mencoret ayat keramat itu ketika dia masih lagi belajar di SMT Johor Bahru. Pada mulanya, dia hanya bertujuan mengisi masa lapang tapi lama-kelamaan hobinya itu bertukar serius. Hampir setiap masa diarinya itu akan dibawa bersama. Seperti sahabat setianya, di dalam diari itulah segala rasa diluahkan. Adakalanya, diari itu menjadi tempat mengadu dikala hatinya sayu berjauhan daripada keluarga. Ada ketikanya pula, diari itu umpama teman tawa semasa gembira dan disetiap kejayaannya, dan semestinya apabila segala perasaan, kritikan juga umpatan pernah dirakam menerusi tulisannya, diari itu juga umpama gedung segala rahsia untuk dirinya.
Rashid mengusap diarinya itu. Masih kemas sampulan kertas berwarna belang-belang pelangi yang membaluti buku itu. Pada kulit hadapannya pula ditampal kertas hitam dan ditulis tangan ayat keramatnya itu; Diari Aku Seekor Lebah menggunakan marker berwarna putih yang menyerlahkan lagi identiti buku itu. Rashid tersenyum sendirian


Allahhuahbar…Allahhuakbar(Allah Maha Besar)

Sayup laungan azan Zohor menusup gegendang telinga Rashid lantas mematikan semua lamunannya. Berdetup-detup bunyi sendinya ketika bangun dari kerusi. Tidak disedari, lama benar dia melekat di kerusi itu. Tangannya pantas menyusun semua buku-buku serta alat tulis yang berselerakan di atas meja belajarnya itu. Diarinya itu disembunyikan di celahan buku-buku yang disusun tadi. Setelah yakin, Rashid melangkah menuju ke tandas.

Dengan lafaz basmallah, sekali lagi sujudnya menghadap Sang Pencipta. Allah Maha Besar.

No comments:

Post a Comment